ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗΣ ΙΠΠΑΣΙΑΣ
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2007-08
•Θεραπευτική
ιππασία - Riding Physiotherapy
Η Αναπτυξιακή Θεραπευτική Ιππασία
αποτελεί θεραπευτικό σύστημα αποκατάστασης
ασθενών με κινητικά, αισθητηριακά, ψυχολογικά και μαθησιακά
προβλήματα με θεραπευτικό μέσο το κινούμενο άλογο.
Το παιδί ή ο ενήλικας βρισκόμενος πάνω στη ράχη του αλόγου
αφενός δέχεται παθητικά την τρισδιάστατη κίνηση του
αλόγου στο χώρο
και αφετέρου
πραγματοποιεί ενεργητικά ειδικές φυσικοθεραπευτικές
ασκήσεις
από ποικίλες αρχικές θέσεις, ανάλογα
με τους θεραπευτικούς στόχους που έχει θέσει
ο φυσιοθεραπευτής. (θέσεις: ιππαστί, πλάγιο κάθισμα,
τετραποδική, γονυπετής, όρθια, ύπτια, πρηνής κ.α.) (Dr.
Wolfgang Heipertz, 1977). Το θεραπευτικό πρόγραμμα κάθε
ατόμου σχεδιάζεται κατάλληλα ώστε να ανταποκρίνεται στις
ανάγκες του. Προηγείται αξιολόγηση κάθε συμμετέχοντος και
ακολουθεί αξιολόγηση της προόδου του με ειδικό σύστημα.
•Εκτός
από τον εξειδικευμένο φυσιοθεραπευτή που είναι υπεύθυνος του
προγράμματος, η θεραπευτική ομάδα θα πρέπει να περιλαμβάνει
ψυχολόγο και εκπαιδευτή ιππασίας, ενώ τα βοηθητικά μέλη
(οδηγοί και πλαϊνοί βοηθοί) θα ήταν προτιμότερο να
προέρχονται από ειδικότητες όπως φυσικοθεραπεία,
εργοθεραπεία, γυμναστική ακαδημία και λογοθεραπεία.
•Η
συγκεκριμένη μέθοδος αποκατάστασης απευθύνεται τόσο
σε παιδιά ηλικίας άνω των 2 ετών, όσο και σε
ενήλικες, χωρίς περιορισμό ορίου ηλικίας.
•Ενδείξεις
της μεθόδου αποτελούν οι εξής:
•-
Εγκεφαλική παράλυση (όλοι οι τύποι),
- κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις,
- απουσία άκρων,
- μυϊκή ατροφία, μυϊκή δυστροφία,
- κακώσεις νωτιαίου μυελού,
- δισχιδής ράχη,
- παραπληγία (παράλυση των κάτω άκρων),
- ημιπληγία (παράλυση σύστοιχου άνω και κάτω άκρου),
- σκλήρυνση κατά πλάκας,
- καρδιαγγειακές παθήσεις,
- διαταραχές του λόγου,
- προβλήματα όρασης - τύφλωση,
- προβλήματα ακοής,
- σύνδρομο Down,
- αυτισμός,
- νοητική υστέρηση,
- προβλήματα συμπεριφοράς,
- υπερκινητικότητα,
- δυσλεξία,
- μαθησιακές δυσκολίες,
- ψυχικές διαταραχές
•Τα
θεραπευτικά αποτελέσματα που σημειώνονται
και έχουν ερευνηθεί σε χώρες του εξωτερικού
διεξοδικά, περιλαμβάνουν
κινητικά, ψυχολογικά και
εκπαιδευτικά-παιδαγωγικά οφέλη.
•Ενδεικτικά
αναφέρω τα εξής:
•-
μείωση της σπαστικότητας και ομαλοποίηση του
μυϊκού τόνου,
- βελτίωση ελέγχου κεφαλής, κορμού και
λεκάνης,
- προώθηση σωστής στάσης σώματος,
- βελτίωση του λόγου (ποιότητα και ένταση
αυτού),
- βελτίωση της ισορροπίας,
- προώθηση και βελτίωση της βάδισης,
- αύξηση του εύρους κινήσεων των αρθρώσεων,
- αναχαίτιση παθολογικών προτύπων κίνησης
και προώθηση των φυσιολογικών,
- βελτίωση των προστατευτικών αντιδράσεων,
- βελτίωση του συντονισμού,
- ανάπτυξη του αισθητικοκινητικού και
οπτικοκινητικού συστήματος,
- βελτίωση της καρδιοαναπνευστικής
λειτουργίας και της αντοχής,
- ανάπτυξη της ομαδικότητας, της συνεργασίας
και της κοινωνικοποίησης,
- ανάπτυξη της αυτοπειθαρχίας και της
υπομονής,
- ανάπτυξη αυτοέλεγχου και υπευθυνότητας,
- ελάττωση της εσωστρέφειας,
- καλλιέργεια σεβασμού και αγάπης προς τα
ζώα,
- ανάπτυξη διαχωρισμού αντικειμένων,
χρωμάτων, μεγεθών, γραμμάτων και αριθμών,
- βελτίωση της συγκέντρωσης και της
αντίληψης του ατόμου, καθώς και
- ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης και της
αυτοπεποίθησης που έχει ο ιππέας για τον
εαυτό του.
- Τέλος, η επαφή με το άλογο βελτιώνει κατά
πολύ τα προβλήματα της ψυχικής σφαίρας.
Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός
Παπαιωάννου Ευάγγελος ΠΕ 11
Φυσικής Αγωγής |
|